Web Analytics Made Easy - Statcounter

هیات داوران بخش مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت» متشکل از منوچهر طیاب، محمدعلی فارسی، رامین حیدری‌فاروقی، علیرضا زرین‌دست، امیر تاجیک، معین کریم‌الدینی و  مستانه مهاجر پس از بازبینی ۸۰ فیلم مستند راه ‌یافته به بخش مسابقه ملی، نامزدهای دریافت جایزه در این بخش را اعلام کردند.

فیلم‌های در جستجوی فریده ساخته مشترک آزاده موسوی و کوروش عطائی و زنانی با گوشواره‌های باروتی به کارگردانی رضا فرهمند با ۷ عنوان نامزدی، پیشتاز لیست دریافت جایزه از بخش مسابقه ملی در آیین اختتامیه‌ جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از این ۲ فیلم، مستند بانو قدس ایران ساخته مصطفی رزاق‌کریمی با ۵ نامزدی در رتبه دوم جای گرفته است.

فیلم‌های وه انتیوک شاپور به کارگردانی سودابه مجاوری و علی آقا ساخته کامران حیدری هم در ۴ رشته نامزد دریافت جایزه شده‌ اند.

مستندهای سربازخانه (هادی معصوم‌دوست) و دست‌های خالی (جمشید بیات ترک) با سه عنوان نامزدی، پسر ویشتاسب (عباس صاحب)، بی‌گدار (علیرضا دهقان)، عشق شمعدانی‌ها (میلاد محمدی) و زنبورک در گام مینور (مریم سپهری) هم با ۲ عنوان نامزدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

اسامی نامزدهای بخش مسابقه ملی یازدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» به این شرح هستند:

بهترین فیلم مستند کوتاه (کارگردانی):

بی‌گدار (علیرضا دهقان)، پسر ویشتاسب (عباس صاحب)، محیط‌بان و پلنگ (فتح‌الله امیری، نیما عسگری)، وازاریه (حسن نقاشی).

 بهترین فیلم مستند بلند (کارگردانی):

بانو قدس ایران (مصطفی رزاق‌کریمی)، ترور سرچشمه (محمدحسین مهدویان)، در جستجوی فریده (آزاده موسوی، کوروش عطائی)، زنانی با گوشواره‌های باروتی (رضا فرهمند)، علی آقا (کامران حیدری).

 بهترین پژوهشگر:

جمشید بیات‌ترک (دست‌های خالی)، علیرضا دهقان و راحیل صحرایی (بی‌گدار)، عباس صاحب (پسر ویشتاسب)، سودابه مجاوری (وه آنتیوک شاپور)، میلاد محمدی (عشق شمعدانی‌ها).

بهترین فیلمبردار:

حسن اسدی و مهدی موسوی (وه انتیوک شاپور)، محمد حدادی (در جستجوی فریده)، علی شیلاندری (دیدن و بودن)، رضا فرهمند و مصطفی سیفی (زنانی با گوشواره‌های باروتی)، هادی معصوم‌دوست (سربازخانه).

بهترین صدا:

در جستجوی فریده، حسن شبانکاره (صدابردار)، انسیه ملکی (صداگذار)، دیدن و بودن، علی شیلاندری (صدابردار)، حسین و حسن مهدوی (صداگذار)، زنانی با گوشواره‌های باروتی، کیومرث محمدچناری (صدابردار)، حسن مهدوی (طراحی و ترکیب صدا)، سربازخانه، میثم حسنلو (صدابردار)، آرش قاسمی (صداگذار)، علی آقا، علی فرمانی (صدابردار)، کامیار بهبهانی (صداگذار).

بهترین تدوین:

محمد پورفر (بانو قدس ایران)، کامران حیدری (علی آقا)، آرش زاهدی‌اصل (زنبورک در گام مینور)، رضا فرهمند، فاطمه بنیادی، مصیب حنایی (زنانی با گوشواره‌های باروتی)، حمید نجفی‌راد (در جستجوی فریده).

 بهترین نویسنده گفتار متن:

جمشید بیات‌ترک (دست‌های خالی)، سعید خدارضایی (دیوارهای خاموش)، محمدرضا کریمی‌راد، مصطفی رزاق‌کریمی (بانو قدس ایران)، سودابه مجاوری (وه انتیوک شاپور)، میلاد محمدی (عشق شمعدانی‌ها).

 بهترین موسیقی:

بوریس اسکالسکی (دیدن و بودن)، میثاق دومیرانی (دست‌های خالی)، کریستوف رضاعی (زنانی با گوشواره‌های باروتی)، افشین عزیزی (در جستجوی فریده)، صبا ندایی و آرمین خیرابی (بانو قدس ایران).

بهترین فیلم (تهیه‌کننده):

بانو قدس ایران (مؤسسه فرهنگی هنری عروج)، در جستجوی فریده (آزاده موسوی، کوروش عطائی)، زنانی با گوشواره‌های باروتی (مرتضی شعبانی)، زنبورک در گام مینور (پیمان فتوت، مریم سپهری)، وه انتیوک شاپور (سودابه مجاوری).

جایزه شهید آوینی:

هیات داوران بخش «جایزه شهید آوینی» یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» متشکل از مرتضی سرهنگی، محمدمهدی عسگرپور و رضا برجی از جمع ۳۰ اثر مستند راه‌ یافته به این بخش با موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حوزه مقاومت، فیلم‌های ذیل را به عنوان نامزد دریافت جایزه اعلام کردند:

بهترین فیلم مستند کوتاه (کارگردانی):

بهار را تو روایت کن (علیرضا آل‌یمین)، گیسوان حلب (میثم صبوحی)، همشهری جنگ (احمد زایری).

بهترین فیلم مستند بلند (کارگردانی) :

بانو قدس ایران (مصطفی رزاق‌کریمی)، ترور سرچشمه (محمدحسین مهدویان)، زنانی با گوشواره‌های باروتی (رضا فرهمند)، رزم‌آرا، یک دوسیه مسکوت (سیداحسان عمادی)، شرح یک عکس (ساتیار امامی).

مراسم اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از ساعت ۱۸ عصر یکشنبه ۲۶ آذر ماه ۹۶ در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۰۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربه حضور «رویاباف و قاضی» در کانادا/ ماجرای خانم قاضی چیست؟

حسام اسلامی که این روزها برای نمایش مستند تازه‌اش «رویاباف و قاضی» به تورنتوی کانادا رفته تا فیلمش را روی پرده و همراه با تماشاگران جشنواره «هات‌داکس» ببیند، درباره ایده اولیه این مستند به خبرنگار مهر گفت: برای من موضوع حفاری و جستجوی اجناس باارزش قدیمی جذاب بود. در مراحل تحقیق، متوجه شدم مازندران، به طور ویژه سوادکوه یکی از بالاترین آمار قضایی مربوط به حفاری های غیرمجاز را دارد. این پرونده‌ها، فقط به حفاری ختم نمی‌شود، گاهی جرایم دیگر مثل قتل هم در این مسیر رخ می‌دهد یا ریزش چاه یا محل حفاری، باعث مرگ جستجوگر و حفار شده است. درگیری‌های بین حفارها هم خودش ماجرایی است. این پرونده‌ها و این حفاری‌ها، ایده ساخت «رویاباف و قاضی» شد.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نقش پررنگ طبیعت در فیلم گفت: لوکیشن آن منطقه با طبیعت بکر و چشم نواز، بخش دیگری از جذابیت این ماجرا برای من بود. حفاری، گاهی در شهر یا منطقه مسکونی رخ می‌دهد، گاهی در دل طبیعت. طبیعت در چنین حفاری‌هایی یک شخصیت است و هویت دارد. طبیعت با دادن نشانه‌های اغلب مبهم، حفارها را گمراه، ترغیب یا سردرگم می‌کند. افرادی که در طبیعت دنبال گنج می‌گردند، هر سنگ، شی یا درختی برایشان معنا دارد و فکر می‌کنند، اینها نشانه هستند و باید بهشان توجه کرد.

اسلامی در پاسخ به این سوال که «رویاباف و قاضی» درباره مردم و رویاهایشان است، گفت: ما درباره یک موقعیت انسانی صحبت می‌کنیم که ریشه‌ای دیرینه و تاریخی دارد. ما تمدنی باستانی داریم، این رویا و تمایل، برای دستیابی به گنج و میراث و ثروت گذشتگان در بسیاری از ما وجود داشته است. در ادبیات کلاسیک ما، داستان‌های بسیاری با این مضمون وجود دارد. وقتی درباره امروز حرف می زنیم، این تمایل و رویا، تشدید می‌شود. هر چه شرایط اقتصادی سخت‌تر می‌شود، گرایش به این رویا بیشتر می‌شود. مردم فکر می‌کنند، روی زمین نمی‌شود به این خواسته رسید اما زیر زمین می‌شود، آن را دنبال کرد.

کارگردان مستند «پروژه ازدواج» درباره شخصیت خانم قاضی در مستند «رویاباف و قاضی» گفت: من نمی‌دانستم در سیستم قضایی، قاضی خانم داریم. مجوزهای لازم برای فیلمبرداری در منطقه را گرفتیم، روز اول، متوجه شدم قاضی پرونده های میراث فرهنگی یک خانم است. ایشان بسیار مسلط بود، برای اولین بار در طی سال‌های کارم، با چنین شخصیتی مواجه شدم که این قدر مقابل دوربین راحت بود و خیلی سریع، با حضور ما در دفترش، کنار آمد. در یک فضای مردانه و سختگیر قضایی، همه با احترام به خانم قاضی نگاه می‌کردند و ایشان محل رجوع و بسیار دقیق و حرفه‌ای بود. این نکته برایم جذاب بود.

اسلامی با توجه به نمایش مستند «رویاباف و قاضی» در جشنواره‌های «هات‌داکس»، «ایدفا» و «تروفالس» و واکنش تماشاگران به حضور شخصیت قاضی خانم گفت: برای مخاطبان جالب بود که در ایران قاضی خانم فعالیت می‌کند، آنها تحت تاثیر فیلم و این شخصیت بودند. هم مخاطبان ایرانی خارج از کشور و هم تماشاگران خارجی، درباره این شخصیت سوال می‌پرسیدند و یکی از نکات جذاب فیلم، برایشان حضور، اقتدار و تسلط او بر کارش بود. به نظرم، فهم جامعه ایرانی و مسایل اجتماعی آن ساده نیست و با یک جمله و کلمه نمی‌شود درباره رخدادها، شخصیت‌ها و موقعیت‌ها صحبت کرد.

کارگردان «متهمین دایره بیستم» در پایان درباره لحن و فضای فیلم تازه‌اش «رویاباف و قاضی» گفت: یکی از جذابیت‌های فیلم برای تماشاگران در جشنواره‌هایی که «رویاباف و قاضی» در آن روی پرده رفت، لحن طنزآمیز و فضای آن بود. موضوع اجتماعی و حال و هوای شخصیت‌ها جدی و گاه تلخ است، اما فیلم از نظر مخاطبان سرخوش و طنازانه است. لحن طنز فیلم را می‌گرفتند، آن را دوست داشتند و در تمام نمایش‌ها، واکنش نشان می‌دادند. امیدوارم در ایران هم، مخاطب با فیلم ارتباط برقرار کند. «رویاباف و قاضی» پر از حس‌های متفاوت و رنگارنگ است، نه لزوما شکست و تلخی.

مستند «رویاباف و قاضی» فیلم تازه حسام اسلامی، روایتی است از تلاش مردم منطقه سوادکوه برای یافتن گنج. «رویاباف و قاضی» دوشنبه ۱۰ و پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در جشنواره «هات داکس» کانادا روی پرده رفت و از آن استقبال شد.

«رویاباف و قاضی» آبان ۱۴۰۲ در جشنواره «ایدفا» به عنوان تنها فیلم ایرانی تولید شده در ایران، نمایش داده شد، این مستند پس از آن در جشنواره «تروفالس» میسوری آمریکا روی پرده رفت و اکران در «هات داکس» سومین حضور بین‌المللی این مستند است.

این مستند، به زودی در جشنواره ژان روش پاریس و میلینیوم ورشو، نمایش داده خواهد شد.

عوامل مستند «رویاباف و قاضی» عبارتند از کارگردان: حسام اسلامی، فیلمبردار: حامد حسینی سنگری، تدوین: افسانه سالاری، صداگذار: مهرشاد ملکوتی، موسیقی: یونس اسکندری، تهیه‌کننده: حسام اسلامی.

حسام اسلامی، پیشتر مستندهای «محاکمه مصدق»، «پروژه ازدواج»، «متهمین دایره بیستم» و ... را کارگردانی کرده است.

کد خبر 6094478 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • اهدای جایزه احمد اقتداری به پژوهش‌های برگزیده خلیج فارس
  • تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت
  • نمایش مستند «مدرسه در دست بچه ها» در موزه سینما
  • تجربه حضور «رویاباف و قاضی» در کانادا/ ماجرای خانم قاضی چیست؟
  • زنانی که در کن رئیس شدند
  • مریل استریپ نخل طلای افتخاری جشنواره کن را دریافت می‌کند
  • حضور پالمر، هاورتس و برونو فرناندز در جمع نامزدهای بهترین بازیکن آوریل لیگ برتر
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • حضور محبی در فهرست نامزدهای بهترین بازیکن لیگ برتر روسیه
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی