حاشیه و متن نمایش مستند «بانو قدس ایران» در سینماحقیقت
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۶۷۵۴۰
مستند «بانو قدس ایران» که پیش از این در روزهای ابتدایی جشنواره به درخواست مؤسسه «عروج فیلم» از بخش مسابقه ملی و جایزه شهید آوینی یازدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت خارج شده بود، بدون کمترین اطلاعرسانی قبلی روز پنجشنبه ۲۳ آذرماه در سینما چارسو به نمایش درآمد.
«مصطفی رزاق کریمی»، کارگردان این مستند پیش از اکران آن درباره نحوه ساخت این فیلم گفت: در دی ماه سال ۹۴ انجام این پروژه قطعی شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او ادامه داد: من خودم را سانسور نکردم و کسی هم مرا سانسور نکرد. ساخت این پرتره بطوری بود که به راحتی میتوانستم با گروه تحقیق مسائل را مطرح کنم و همهچیز را در میان میگذاشتیم و حاج حسن آقا با وجود مشغله بسیار برای ما وقت میگذاشتند.
رزاق کریمی همچنین اضافه کرد: سه ماه طول کشید تا ما به سناریو رسیدیم و الان هم سومین سال است که این مستند با تغییراتی که در تدوین آن رقم خورد در اختیار شماست و دوستانی مثل آقای تهامینژاد در بخش آرشیو به ما بسیار کمک کردند. یک نکته مهم این است که من شاید اولین فیلمسازی هستم که وارد بیت امام (ره)شدم و این، کارِ مرا بسیار سخت کرد. روزی که در اتاقی که امام پذیرای مهمانانش بودند وارد شدم بسیار سخت بود. در واقع این در از روزی که امام فوت کردند تا آن روز باز نشده بود و به دستور حاج حسن باز شد.
او در پایان گفت: ساخت این فیلم شروع شد، برای من که پرترههای زیادی تا آن لحظه ساخته بودم، این فیلم یک مانیفست بود. من به شخصه از جمله کارگردانانی هستم که اعتقاد دارم و تا لحظه آخر احساس میکنم که فیلم نیاز به تکمیلتر شدن دارد، ولی این مستند مورد تایید من است و تمام شده است و حتی یک فریم هم تغییر نکرده است. یکی دو مورد است که میخواهم به آن اضافه کنم. سعی کردم مخاطبِ نسل جوان با همسر امام (ره) و زندگی خصوصی آنها آشنا شوند و بدانند که به آنها چه گذشته است.
حجتالاسلام احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که با حضور در جشنواره سینما حقیقت به تماشای مستند «بانو قدس ایران» نشسته بود، در گفتوگویی با اشاره به این که تا امروز اطلاعات کمی درباره همسر امام(ره) منتشر شده بود، گفت: ما امام(ره) را بیشتر به عنوان مرجع تقلید، رهبر سیاسی، عارف، فیلسوف، اندیشمند اجتماعی و کسی که طی 10 سال شخصا رهبری کشور را برعهده گرفت میشناختیم. در واقع هیچ وقت امام(ره) را در قالب همسر ندیده بودیم و ایشان را از این بُعد نشناخته بودیم.
او ادامه داد: در حد بسیار محدودی میدانستیم که امام(ره) در سن ۲۸ سالگی ازدواج کرده است و همسر ایشان از یک خانواده روحانی اما ثروتمند تهرانی است. اطلاعات مختصری داشتیم. اما این مستند اطلاعات ما را درباره زندگی شخصی امام(ره) بیشتر کرد. ما با بانویی آشنا شدیم که طی 60 سال زندگی امام(ره) در تمام مراحل همراه او بود.
مازنی تاکید کرد: ما با دیدگاهها و مواضع این بانو آشنا شدیم. او در عین حال که عاشق امام (ره) بود، شخصیت مستقلی داشته است. عشقی که دو طرفه بود و از ابتدا تا پایان زندگیشان بین هر دو وجود داشت. به کارگردان این فیلم آقای رزاق کریمی هم گفتم که از زاویه مناسبی به زندگی همسر امام(ره) پرداختهاند. هرچند فکر میکنم هنوز زندگی این بانو ناگفتههای بسیاری دارد و ما باید بیشتر به نقش زنان بزرگی که در تاریخ کشورمان موثر بودند بپردازیم.
او ادامه داد: ما به معرفی الگوهایی مناسبی مثل بانو قدس ایران همسر امام (ره) بیشتر نیاز داریم تا آنها را به زنان و دختران کشورمان بشناسانیم.
در پایان هم، سانس خالی هر روز جشنواره که به پخش اثر پرمخاطب هر روز جشنواره اختصاص دارد، به دلیل استقبال تماشاگران به اکران این مستند اختصاص پیدا کرد.
انتهای پیام
منبع: اکوفارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۶۷۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مستندی نیمساعته که ساختش ۱۶ سال زمان برد
مستندی نیمساعته که ساختش ۱۶ سال زمان برده به سوالهای ثابتی که پدری هر سال در روز تولد دخترش از او پرسیده اختصاص دارد. دختر از کودکی به جوانی میرسد و هر سال با این سوالات پدر مواجه میشود.
به گزارش همشهری آنلاین، این ۴ مستند در ۴ ژانر مختلف تماشاگر را با جنبههایی از جنگ، روابط انسانی، سینما و قتل و مرگ آشنا میکند که در یک کلام میتوان آنها را چهار پرده مختلف از زندگی دانست.
آنها نباید پیر شوند
کارگردان: پیتر جکسون
سال ساخت: ۲۰۱۸
این فیلم با استفاده از فیلمهای اصلی گرفتهشده از جنگ جهانی اول، محفوظ در آرشیو موزه سلطنتی جنگ که بیشترشان تاکنون دیده نشدهاند، به همراه صداهای ضبطشده توسط بیبیسی و مصاحبههای آیدبلیوام که از بریتانیاییهای حاضر در نبرد گرفته شده، ساخته شده است. بیشتر این فیلمها رنگی شده و با استفاده ابزارها و تکنیکهای مدرن تبدیل شدهاند و برای اثرگذاری بیشتر و هرچه نزدیکتر شدن به تجربه واقعی سربازان از نبرد، از جلوههای صوتی و صداپیشه در آن بهره برده شده است. سازندگان فیلم ۶۰۰ ساعت مصاحبه با ۲۰۰ کهنهسرباز و ۱۰۰ ساعت فیلم ویدئویی اصلی را برای ساخت فیلم بازبینی و بررسی کردند.
یکسال را چطور اندازه میگیرید؟
کارگردان: جِی روزنبلات
سال ساخت: ۲۰۲۱
این مستند درباره رابطه یک پدر و دخترش به وسیله فیلمهای خانگی است. پدر هر سال در روز تولد دخترش از او فیلم میگیرد و سوالات یکسانی میکند. دختر از طفلی نوپا به زنی جوان با همه زیبایی و مراحل ناخوشایندش در این میانه تبدیل میشود در حالی که رابطه پدر و دختر با تمام پیچیدگیهایش تکامل مییابد. پدر تولدهای دختر را از ۲ سالگی تا ۱۸ سالگی با دوربین ثبت کرده و از آن مستندی ساخته که تماشاگر را به اندیشیدن درباره زندگی خودش وامیدارد. ساخت این فیلم نیمساعته که در مراسم اسکار نودوپنجم نامزد جایزه بهترین مستند کوتاه بود، ۱۶ سال زمان برده.
کینگ بر پرده سینما
کارگردان: دافنه بایویر
سال ساخت: ۲۰۲۲
استیفن کینگ پادشاه داستاننویسانی است که آثارشان از صفحات کاغذی به پرده نقرهای سینما رسیده است. حتی کارگردان سختگیری مثل استنلی کوبریک هم از یکی از داستانهای کینگ اقتباس کرد و فیلم درخشان «درخشش» را بر اساس کتابی از کینگ به همین نام ساخت؛ هرچند کینگ هر جا که فرصتش را پیدا کرده، نارضایتی خودش را از اقتباس کوبریک اعلام کرده و هیچ خودش را در محذورات قرار نداده که خیلی رُک و علنی فیلم کوبریک را نکوبد. از سال ۱۹۷۶ تاکنون بیش از پنجاه کارگردان از آثار این نویسنده اقتباس کردهاند. این مستند به بررسی آثار این کارگردانان، اقتباسها و منابع آنها میپردازد.
قاتل هیلساید: شیطان در لباس مبدل
کارگردان: الکسا دانر
سال ساخت: ۲۰۲۲
اعمال آدم همیشه دنبال آدم میروند. هرقدر هم کسی بخواهد از کارهایی که کرده و تاثیرات مخربی که روی زندگی دیگران داشته دوری کند و خیال کند که نتیجه اعمالش دور از او باقی میماند، کسانی هستند که واقعیت را فراموش نمیکنند. «قاتل هیلساید» درباره قاتلی سریالی به نام کنت بیانچی است که فکر نمیکرد بابت کارهایش محاکمه شود. ویدئوهای به جای مانده از ماههای منتهی به دستگیری وی در این مستند استفاده شده که روانشناسی جالبی نه صرفا از ذهن یک قاتل زنجیرهای، بلکه از ذهن آدمی است که خود را محق به انجام هر کاری میداند، اما ذهن بسته و دیکتاتورمآبش اجازه نمیدهد بفهمد که بالاخره کابوس مجازات به سراغش میآید.